Over de V933 Prudence

Historie

Deze V933 heeft bouwnummer 140 en komt uit 1985. De eerste serie V933’s dus. De ‘Prudence’ had al 30 jaar trouwe dienst bewezen voordat ik in december 2015 de zevende eigenaar werd. In die jaren heeft de ‘Prudence’ een aantal andere namen gedragen: ‘Murphy’,  ‘Tjoep’, ‘Noora’ en ‘Follow me’. Wellicht meer, maar die heb ik niet kunnen achterhalen. Nog wat andere wetenswaardigheden uit de levensloop:

  • 1995 – Romp en dek opnieuw gespoten.
  • 1999 – Harken rolreef installatie met een Genua 2.
  • 2006 – Genua 1 als uitbreiding op de Genua 2.
  • 2007 – Nieuwe verstaging – helaas geen geïsoleerd achterstag meer.
  • 2010 – Nieuw grootzeil.
  • 2015 – Vervanging saildrive manchet en plaatsing kiwiprop schroef.

En tot slot, de eigenaren waren woonachtig in België, Nederland, Noorwegen en Zwitserland. Die Noorse eigenaar heeft waarschijnlijk gezorgd voor de anti-vorst kacheltjes in kajuit en motorruimte.

Uitrusting

De ‘Prudence’ is voor een V933 stevig uitgerust qua aandrijving:

  • Rolreef installatie met Genua 1 en Genua 2.
  • Tweede voorstag met Genua (?) en stormzeil.
  • Yanmar 3GM30C met een SD20 saildrive met 48 liter brandstoftank en een 3-blads kiwiprop schroef. De standaard V933 werd met een Volvo Plenta 2-cylinder uitgerust.
  • Een gennaker ontbreekt helaas nog.

 

Qua navigatie elektronica is de ‘Prudence’ uitgerust met een:

  • Vesper Marine Watchmate 850 AIS transponder. Het NMEA 0183 netwerk is nog in het ‘to-do’ stadium.
  • ICOM IC-M423 DSC marifoon met externe GPS en reserve antenne.
  • Navman D100 dieptemeter en ST100 log.
  • Raymarine A70 kaartplotter en een reserve Garmin 526 kaartplotter.
  • Raymarine ST-2000 stuurautomaat.
  • Laptop met WinGPS Voyager.
  • WetterInfoBox voor NavTex mededelingen.
  • Alecto WS-1100 weerstation.
Ook aan dek is de boel in orde met onder andere:
  • twee Suunto B110 kompassen.
  • middenbolders.
  • deklicht.
  • Navik windvaanstuurinrichting.
  • Plastimo Cruiser reddingsvlot.
  • oorspronkelijke verstaging als reserve.
  • kuiptent
  • Quicksilver 200 Dinghy bijboot.

Tot slot onderdeks:

  • Vuilwatertank, die wel ten koste ging van het wasbakje.
  • 3 85Ah accus met ampèremeter, voltmeter en MasterVolt acculader.
  • Heatpol dieselkachel en twee elektrische anti-vorst kacheltjes. Die Heatpol ging wel  ten koste van het kunnen optillen van een vloerdeel, en van het tweepersoonsbed in de kajuit. Maar de zeekooi aan bakboord is gewoon bruikbaar.
  • Zonnecel gedreven ventilator in de toiletruimte.
  • Koelvak met Supercool LK33 koelelement.
  • En verder overal verlichting via LED.

 

 

Advertenties