Nieuwe accu’s en windvaan reserve onderdelen

Tijdens de Kleine Driehoek Noordzee (KDN) van Scheveningen > Hull > Hartlepool verloor ik (door breuk?) de jointed connector van de Navik windvaanstuurinrichting. navik_JC_0Een klein maar essentieel stukje kunststof. Tijd dus om bij terugkomst een nieuwe jointed connector te bestellen. Navik-jointed-connector_0Hoewel de Navik windvaanstuurinrichting al weer een tijdje uit productie is, heeft Mr. Vee zich naast het maken van eigen windvaanstuurinrichtingen ook toegelegd op het maken van Navik reserveonderdelen. Voor alle zekerheid maar twee jointed connectors aangeschaft. Je weet nooit wanneer je er nog eens één nodig hebt (voor een medezeiler).

Bovendien bleek tijdens de KDN de voltmeter snel terug te lopen richting de 12V.  Ook nadat de Prudence een nachtje aan de walstroom had gelegen. Een Victoire 933 heeft een aparte accubak aan bakboord naast de motorkist. Daarin staan de startaccu en de eerste service accu. Onder de hondenkooi heeft een vorige eigenaar een extra accubak geplaatst voor de tweede service accu.  Startaccu en service accu’s hebben hun eigen bedrading. Alle accu’s zijn met sjorbanden degelijk vastgezet.

De startaccu (85 Ah) bleek nog OK, maar wel van 2008! Één van de beide service accu’s bleek te zijn overleden en dat vond de tweede service accu ook niet zo prettig aan de voltmeter te lezen. De service accu’s hadden helaas geen indicatie van het installatietijdstip.  Voor alle veiligheid dus besloten om alle drie de accu’s maar met pensioen te sturen.

vmf95En dan begint het uitzoekwerk: welke accu’s.  De afweging tussen robuustheid, levensduur, gebruiksgemak, financiën en niet te vergeten de afmetingen.  Om een lang verhaal kort te maken: het werden drie VMF Sportline VMF95M dual purpose accu’s voor marine en recreatief gebruik. Ze passen op de millimeter in de accubak.

prudence accusVolgens de producent zorgen de toepassing van extra dikke X-Frame® roosters calcium-high tin technologie, de glasmatseparatie en de unieke koolstofadditieven in de actieve massa voor snelle ladingopname, lage zelfontlading en lange levensduur bij gebruik in boten. En het gesloten labyrint-deksel en de ingebouwde vlamdovers maken de VMF Sportline accu extra veilig. We zullen het zien. Met een capaciteit van 95Ah blijft het bier in ieder geval nog wat langer koel.

Met een gewicht van zo’n 25 kilo per stuk was de installatie een zweterig werkje met het zomerse weer. Het resultaat mag er echter zijn.

Advertenties