PZV Ramsgate Tocht 2016 – deel 3

Van Ramsgate naar Burnham on Crouch (3 mei – 50 mijl)

Het belooft een mooie, zonnige en afwisselende tocht te worden. We zijn om half elf als één van de laatste schepen de haven uit. Prachtige kustlijn. Alleen de La Liberté van Aad en Olga, de Cyrano van Leo en Marijke en de Dancing Queen varen later uit.

Scherp aan de wind zeilend varen we langs de prachtige krijtrotsen en proberen we voldoende hoogte te houden. De Prudence loopt mooi, maar de snelheid wordt zo hoog aan de wind wel wat geknepen. We houden, tegen de verwachting in, voldoende hoogte om voorbij het Thanet Windpark te komen.

Pal noord varen we verder, we willen via het Fisherman’s Gat het Black Deep in. De drie grotere schepen zijn ons inmiddels voorbij, de Cyrano als laatste. Bij het passeren hebben we foto’s gemaakt. Zij ook van ons hoop ik.

Met één oog op de dieptemeter steken we het Fisherman’s Gat schuin over, we houden minimaal 1,4 meter water onder de kiel (van 1,9 meter) op plekken waar de kaartdiepte 2,5 meter aangeeft. Hmm, zouden we dan ook het ondiepere Sunk Sand nog over kunnen? Dat scheelt een aardige omweg. Vlak voor vertrek zijn de digitale kaarten nog bijgewerkt, we zitten midden tussen spring- en doodtij, er staat vrijwel geen golfslag en scherp aan de wind zeilend maken we maar een paar knopen snelheid. De Cyrano vaart een mijl voor ons uit. Ik besluit het er op te wagen, na zo’n 0,3 mijl zal de diepte weer ruim voldoende zijn. Plotter in het hoogste detailniveau gezet en met wederom één oog op de dieptemeter en één op de plotter schuiven we over Sunk Sand. De dieptemeter schuift mee, van 1,5 via 1,0 naar 0,7, 0,6, 0,5. Volgens de plotter zouden we nu het ondiepste stuk wel gehad moeten hebben. Nog even 0,4 meter! Dat was toch niet de afspraak!? Maar dan loopt de bodem weer van ons weg, 0,5, 0,7, 1,0 meter. Al snel daarna staat er weer 10 meter water onder de kiel.

Hoewel we nu al lang geen noordelijke koers meer lopen blijft de wind met ons meedraaien naar het westen. Helaas neemt ze ook steeds verder af. We besluiten te gaan motoren, er staat namelijk nog een uitgaande stroming op de Crouch. Via Barrow Deep motoren we het Withaker Channel in. Aan bakboord liggen de zeehonden op de drooggevallen banken van Foulness Sand.

Na 5 mijl ligt aan stuurboord de haveningang. De havenmeester heeft de vorige dag al een overzicht gekregen van scheepsnamen en afmetingen, dus als we hem oproepen krijgen we netjes instructies naar een vrije box.

Om 20:00 is er palaver, we hebben nog een half uur. Tijd genog om de overgebleven flessen van de Vlootvoogdborrel te voorschijn te halen. Nu is de vloot namelijk pas echt compleet met de aanwezigheid van de Analyse en de Yes. Philip doet verslag van de DSC oefening en reikt de prijs uit aan de Hellen. Manfred doet nog een poging het drinkgelag te torpederen door op de bank te gaan staan, maar de flessen worden goed beschermd en wat later onder een lekker zonnetje geleegd. Morgen naar Ipswich.

 

 

 

 

 

Advertenties