PZV Ramsgate Tocht 2016 – deel 2

Dag 4 – Oostende – Ramsgate (1 mei – 60 mijl)

Het belooft een mooie dag te worden, maar één met  weinig wind. Pas aan het ionde van de middag kunnen we onder de Engelse kust 20 knopen oplopend tot ruim 25 knopen verwachten. Beetje bijtijds binnenlopen zou fijn zijn, dus vroeg op. Zeven uur losgegooid en de eerste uren wordt het motoren richting het westen. Onderweg wat sloom zwemmende bruinvissen. Om twaalf uur lopen we over de Oost Dyck de Franse territoriale wateren binnen en twee uur later beginnen we bij de Ruytingen Noord boei aan de oversteek van de scheepvaartroute richting de Sandettié Oost boei.

Heel langzaam komt er wat meer wind en hijsen we het grootzeil. We zitten inmiddels in Brits zeegebied. Bij de Sandettié West boei volgt de tweede oversteek, nu van de deepwater route, naar de Mid Falls. De wind neemt verder toe, en we zetten de genua 1 er ook bij. Eindelijk kan de motor uit. De bootsnelheid loopt steeds verder op. De wind is stabiel, een mooie kans om eens te kijken hoe die windvaanstuurinrichting werkt. Nog nooit mee gezeild, dus we zijn erg benieuwd. Wow … fantastisch dus. Heel lichtjes zwabberend op de vlagen volgt de Prudence na wat exprimenteren een vast koers richting Ramsgate. Nog even de koers iets verleggen om de Goodwin Knoll te ontwijken en dan weer met een nog wat verder aantrekkende wind richting de havenmond. Het log van de plotter tikt af en toe de 7,5 knopen aan. De Samsung van Pitojo komt zelfs op een maximale snelheid van 9,48 knopen, vast toen hij in de kajuit naar voren liep ;-).

Vlak voor de havenmond komen we de Lady Five tegen, die een wat noordelijkere koers heeft gevaren. Een half uur later liggen we na een wat rommelige actie aan de steiger. Het was een prachtige zeildag. Maar wederom een putsje water in de bilge. Mooie klus om op de rustdag eens op onderzoek uit te gaan.

De volgende dag de bakskist leeg gehaald om zo aan de achter- en zijkant van de moter te kunnen komen. Chiel en Pitojo houden de voor en bakboordkant van de motor in de gaten en ik zit in de bakskist om de achterkant en stuurboordkant in de gaten te houden. Motor stationair aan en kijken waar het water vandaan komt. Weinig te zien. Dan maar wat een wat hoger toerental en ja hoor, daar komt het water! Achter in de knalpot zit – in het metalen deksel een miniem gaatje. Stationair draaiend valt het niet op, maar boven de 2300 toeren begint het en bij het opvoeren van het toerental lekt er steeds meer water uit. Gelukkig geen lekkage van het motorblok zelf. Dit lijkt eenvoudig te verhelpen.

Motor uit, klemschroeven lossen om water uit de knalpot te krijgen, droog en vetvrij maken van het deksel en vervolgens een lik epoxy op en rond de lekkage. Klemschroeven weer vast en morgen maar eens zien of deze actie succes heeft gehad.

‘s-Avonds vanwege de kou de Vlootvoogdborrel en het palaver gehouden in de Royal Temple Yacht Club. Erg gezellig, maar de meegebrachte Beerenburg en Schippersbitter komen zo niet op, te veel alternatieven. Een fles Schippersbitter en twee glaasjes aan zowel de havenmeester als aan de crew van de bar gegeven. Punten scoren. Naderhand heerlijk Italiaans gegeten in een restaurantje schuin naast de RTYC. Beregezellige dag. In de regen lopen we terug naar de boot. Morgen verder naar Burnham on Crouch.

Wordt vervolgd.

Advertenties